např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Avokádo - proč patří do skupiny superpotravin?

    Avokádo obsahuje malé množství hořčíku, manganu, mědi, železa, zinku, fosforu, vitamínu A, B1, B2 a B3. Obsahuje na 100g 2g bílkovin a 15g zdravých tuků. Sice obsahuje i 9 gramů sacharidů, ale z toho je až 7g vláknina.

     

    Avokádo a zdravíAvokádo je super ovoce, které znali naši předkové už před mnoha a mnoha lety. Vykopávky a kresby v jeskyních v oblasti Střední Ameriky a Mexika dokonce odhadují, že bylo známo před více než deseti tisíci lety. Přesto se mohlo stát, že jste ho ještě neochutnali. A to je velká chyba! Proč? Protože právě avokádo je jedním z mála zdrojů mono-nenasycených mastných kyselin, které by v oblasti příjmu tuků, v našem denním režimu, měly převládat.

    Proč je avokádo tak výjimečné a ptří mezi superpotraviny?

    Avokádo pochází z oblasti Střední a Jižní Ameriky, avšak velká část jeho celosvětové produkce pochází z Kalifornie v USA. Výjimečným, od ostatních druhů ovoce, jej činí právě velké množství tuku, které obsahuje. Na druhou stranu, právě pro tento obsah tuku, mohlo být avokádo v minulých desetiletích, do určité míry, zatracované. Důvodem byly mylné domněnky, které označovaly tuky za původce srdečně-cévních onemocnění. Opak je však pravdou. Jak jsme již zmínili, avokádo obsahuje tzv. mono-nenasycené mastné kyseliny, jejichž příjem by měl být z celkové konzumace tuků největší. Dokonce více než 50% celkového denního příjmu tuků, by mělo pocházet právě z mono-nenasycených mastných kyselin. Velkou výhodou tohoto druhu tuku je i jeho rychlá přeměna na energii. Důležité je si také uvědomit, že tuky, do značné míry, ovlivňují v těle velké množství procesů. Z nich zejména celkovou hormonální soustavu, která řídí celé tělo. Kromě toho, tuky také napomáhají absorpci jiných živin, a právě proto přidání avokáda do salátu nebo jeho využití při pečení (místo másla nebo oleje) či do salsy, je zdraví nadmíru prospěšné.

    Potřeba přijímání kvalitních tuků vzrůstá v souvislosti s odhalováním nových vědeckých poznatků

    Podle nich bychom měli omezovat příjem sacharidů, především těch, které pocházejí z vysoce koncentrovaných zdrojů a průmyslově zpracovaných potravin. Pokud chceme zachovat kalorickou rovnováhu, musíme dosud přijímány kalorie ze sacharidů nahradit jiným vhodným zdrojem. Jedním z nich může být právě avokádo. Kromě něj se jako potraviny s vysokým obsahem tuku doporučují i kokosový olej, rybí olej, máslo, olivy či olivový olej, organické žloutky, maso zvířat chovaných přirozenou cestou ale i některé druhy ořechů (třeba Makadamiové ořechy).

    Avokádo je neuvěřitelně výživné

    Toto ovoce je vysoce ceněné pro své výborné nutriční hodnoty a je vhodné zařadit ho k mnoha druhům pokrmů díky své dobré chuti a bohaté textuře. Také je hlavní složkou guacamole. Existuje mnoho druhů avokáda, stejně může mít i více tvarů - od hruškovitého tvaru tvarů až po kolový tvar. Může mít různé barvy či zelenou nebo černou. Také může mít různé hmotnosti - 220 g až 1,4 kg. Nejpopulárnější druh se nazývá Haas avokádo. V našich končinách se setkáme s avokádem ve tvaru hrušky, protože má podobný tvar, často je zelené se strukturovaným povrchem. Žluto-zelený vnitřek je velmi výživné a obsahuje širokou paletu živin, včetně 20 různých vitamínů a minerálních látek. Mezi nejvíce zastoupeny živiny v avokádu patří:

    • vitamín K
    • kyselina listová
    • vitamin C
    • draslík
    • vitamín B5
    • vitamin B6
    • vitamín E

    Také obsahuje malé množství hořčíku, manganu, mědi, železa, zinku, fosforu, vitamínu A, B1, B2 a B3. Obsahuje na 100g 2g bílkovin a 15g zdravých tuků. Sice obsahuje i 9 gramů sacharidů, ale z toho je až 7g vláknina.

    Avokádo je založeno na srdci prospěšných tucích

    77% kalorií z avokáda pochází z tuků, je to tedy jedno z nejtučnějších rostlinných produktů. A není to jen takový obyčejný tuk, ale v avokádu je významná kyselina olejová. Naleznete zde také mononenasycené mastné kyseliny, které jsou hlavní složkou v olivovém oleji. Tuky z avokáda jsou také odolné vůči oxidaci vyvolané teplem, tedy avokádový olej je vhodný i pro tepelnou úpravu.

    Avokádo je nabité výkonnými antioxidanty, které chrání oči

    Nejen, že avokádo dokáže zvýšit příjem ostatních antioxidantů, ale i samotné avokádo obsahuje své vlastní antioxidanty: lutein a zeaxantin, které jsou nesmírně důležité pro zdraví oka. Tyto živiny dokáží dramaticky snížit riziko kataraktu a makulární degenerace, které jsou běžné u starších pacientů. Jíst avokádo by mělo mít přínos pro zdraví očí v dlouhodobém horizontu. Tak co, už chápete, proč se avokádo řadí mezi superpotraviny?

    VIDEO: 3 nejlepší tipy, jak loupat avokádo