např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Celozrnné obilniny a zdraví

    Tisíce let jedli lidé obiloviny v přirozeném stavu. Z celých zrn připravovali pokrmy, které jim dodávaly energii a důležité živiny. S příchodem technického pokroku se však změnil nejen způsob mletí, ale i čištění obilovin. Rafinované obiloviny se staly součástí jídelníčku vyšších vrstev společnosti, až nakonec celá zrna ze stravování téměř úplně vytlačily.

     

    celozrnné obiloviny a zdravíPoslední desetiletí se celozrnné obiloviny opět dostávají na nákupní seznamy všech těch, kterým není lhostejné zdraví. Potvrzují to i mnohé vědecké výzkumy. Jeden z nich uskutečnili odborníci z National Institutes of Health (NIH) ve spolupráci s neziskovou organizací American Association of Retired Prson (AARP). Zaměřovali se v něm na sledování stravovacích návyků více než půl milionu dospělých.

    Co zjistili? Podle autorů studie se u těch, kteří jedli větší množství vlákniny, vyskytovaly civilizační onemocnění v mnohem nižší míře než u těch, kteří jí konzumovali méně. Zajímavé je, že schopností posílit organismus disponovala zejména vláknina získaná z celých zrn.

    Co v celozrnných obilovinách najdete?

    Celozrnné obiloviny obsahují řadu cenných látek, které pomáhají lidskému tělu správně fungovat. Pokud je chce člověk organismu dodat co nejvíce, musí si umět vhodně vybrat, protože nejsou zrna jako zrna. V první řadě si musíme uvědomit, že označení celozrnné souvisí s hloubkou vymletí ​​zrn. Tedy pokud jsou pohanka nebo špalda vysoce vymleté, nejsou celozrnné. Kvalitní celozrnné obilniny obsahují komplexní sacharidy, vlákninu, bílkoviny a nějaké procento tuků. Také se v nich nachází celá řada vitamínů a minerálů.

    Železo

    Které z vitamínů, minerálů a stopových prvků jsou v takových zrnech obsažené? Jako první lze zmínit železo, které je nezbytné pro tvorbu hemoglobinu a podporuje celou řadu dalších funkcí v lidském těle. Jeho nedostatek se projevuje hlavně anémií, způsobuje bledost, únavu, bušení srdce a závratě.

    Magnézium

    Dalším z důležitých prvků je magnézium. Pomáhá vstřebávání vápníku, posiluje imunitní systém a neobejdou se bez něj svaly ani nervy.

    Fosfor, měď, mangan, selen

    Fosfor se spolupodílí na udržení zdraví kostí a zubů, zinek "nakopne" imunitní systém, měď podporuje tvorbu melaninu (pigmentu ovlivňujícího barvu vlasů a pokožky), mangan je nezbytný pro mnohé enzymy a selen je důležitý antioxidant.

    Mezi nejdůležitější vitamíny patří ty ze skupiny B a vitamín E. Béčko je nezbytné pro správné fungování metabolických funkcí. Ovlivňuje zdraví nervového systému i vzhled pokožky a vlasů. Vitamin E je důležitým antioxidantem, který chrání lidské buňky. Díky jedinečné kombinaci těchto živin jsou celozrnné obiloviny důležitou součástí výživy a prevencí řady onemocnění.

    Civilizační onemocnění

    Konzumace rafinovaných potravin, které jsou bohaté na rychlé sacharidy, nasycené tuky a ochuzené o důležité živiny, v kombinaci s nedostatkem pohybu a stresem patří mezi hlavní příčiny vzniku civilizačních onemocnění, jako jsou srdečně-cévní choroby, cukrovka, rakovina a obezita. Předcházet jim lze jedině úpravou životního stylu. Důležité jsou zejména dostatek pohybu, vyvážená strava bohatá na živiny, kvalitní odpočinek a schopnost zvládat stres.

    Jak zlepšit stravovací návyky?

    Jednou z možností je konzumace celozrnných produktů namísto rafinovaných. Tak například odborníci z nutričního odděleně Harvard School of Public Health se zaměřili na zkoumání účinků bílé a hnědé rýže na vznik cukrovky. Do studie byly zapojeny tisíce amerických mužů a žen. Jaký byl výsledek? Vědecký výzkum potvrdil, že konzumace celých zrn snižuje riziko vzniku cukrovky a doporučil, aby většina konzumovaných sacharidů pocházela právě z celozrnných obilovin.

    Stačí si jen vybrat

    Celá zrna se od sebe odlišují chutí, vzhledem a do určité míry i obsahem živin. Prospěšné je zařadit do jídelníčku co největší počet celozrnných obilovin, jako jsou ječmen, proso, oves, žito, pšenice, pohanka, rýže nebo jáhly, případně je vzájemně kombinovat.

    Amarant

    Pokud rádi experimentujete, sáhněte po méně známých odrůdách. Jednou z nich je amarant. Ve srovnání s ostatními celozrnnými obilovinami je výjimečný v obsahu proteinů, protože je má zastoupených nesrovnatelně více než většina jiných obilovin. Kromě toho se řadí do kategorie bezlepkových potravin, které jsou vhodné i pro celiaky.

    Quinoa

    Ochutnali jste již obilovinu s názvem quinoa? U nás patří stále k méně vyhledávaným celým zrnům, ale rozhodně nedají na ni dopustit mnozí sportovci i lidé s vysokým krevním tlakem. Důvod? Obsahuje důležité proteiny a draslík snižující krevní tlak.

    Špalda

    Jednou z nejsnáze stravitelných obilovin je špalda. Jde vlastně o prastarý druh pšenice, která chutí připomíná ořechy. Výraznějšímu zvýšení se tato obilnina podílí na zlepšení trávení, protože je bohatá na vlákninu. Kromě toho se používá v kuchyni jako náhrada klasické pšeničné mouky.

    Jelikož poptávka po celých zrnech roste, tomuto trendu je přizpůsobována i nabídka v obchodech. Receptů na jejich využití můžete najít kolik chcete na internetu, z těchto obilovin se dají připravit opravdu chutné a zdravé pokrmy. Pokud máte rádi ověřené recepty, inspirujte se například na kuchařských internetových stránkách nebo v knihách. A v případě, že se nebojíte experimentovat, nahraďte při vaření nebo pečení běžně používané rafinované obiloviny právě celozrnnými.

     

    Koupit zdravé obiloviny