např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Červený a černý rybíz jako superpotravina

    Rybíz je jako multivitaminové pilulky - dužina i šťáva jsou plné vitamínu C. Z hlediska výživy obsahuje i ​​další látky ve vysoké koncentraci. Více o rybízu si přečtěte v tomto článku.

     

    Rybíz a jeho vliv na zdravíPříroda nám v létě nabízí mnoho darů v podobě ovoce a zeleniny. Pokud byste se zahradou nebo sadem prošli právě dnes, určitě byste neodolali osvěžení v podobě kyselého, ale také velmi zdravého rybízu. Máte odvahu toto kyselé ovoce ochutnat? Nezaváhejte!

    Superkyselý a superzdravý

    Rybíz je totiž jako multivitaminové pilulky - dužina i šťáva jsou plné vitamínu C. Z hlediska výživy obsahuje i ​​další látky ve vysoké koncentraci. Na rozdíl od jiných druhů ovoce je rybíz skutečně kyselé ovoce i ve zralém stavu, ale to je v tomto případě velmi pozitivní! Červený rybíz je doma v našich zeměpisných šířkách. Na keříky s dlanitě listy rostou třásně obsypané lesklými, šťavnatými plody, které dozrávají již v době letního slunovratu, zatímco sběr trvá až do září. Původně rostla divoce, ale později se zabydlela v našich zahradách, kde pěstitelé vyšlechtili mnoho druhů. Pro zajímavost, domovem černého rybízu je severní Asie. U nás je v současnosti nejrozšířenější červený, bílý a černý rybíz. Známe už asi 50 odrůd tohoto druhu ovoce nejrůznějších barev, vůní a kyselosti. Pěstitelé v mnoha zemích ustavičně vyvíjejí další odrůdy, většina z nich je charakteristická svou kyselostí. A pokud vás právě tento fakt odrazuje, svou dávku zdraví si můžete dopřát třeba i v kombinaci s jahodami a malinami. Náš tip: Zkuste si udělat ovocné smoothie - vemte banán, hrnek a půl mléka, hrst rybízu a ovesné vločky. Vše smíchejte. Sladkost banánu a kyselost rybízu se perfektně doplní a budete mít super smoothie na snídani nebo svačinu.

    Rybíz a vitamín C

    Některým lidem se při pohledu na červený rybíz vytvoří husí kůže a ústa naplní slinami. Rybíz opravdu nechutná každému, jenže ani léky z lékárny nejíme pro potěšení. Z medicínského hlediska stojí za to dodat si odvahy a sníst pár kuliček rybízu - vitamín C ve vysoké koncentraci se přes sliznice střev expresně dostává do krve a buněk, které na něj již netrpělivě čekají. Zejména při stresu máme spotřebu vitamínu C mnohem vyšší. Vědecké výzkumy dokázaly aktivizující a vitalizující účinek rybízu na celý metabolismus, měřitelný již po 90 minutách. Na pokrytí denní potřeby vitaminu C stačí 35 - 40 bobulí tohoto ovoce. Konec konců, ani ostatní přirozené zdroje vitamínu C jako například citron, nejsou nejsladší. Rybízové ​​barvivo obsahuje karoteny, z nichž při látkové přeměně vzniká vitamín A - další důležitý ochránce imunity. Také chrání sliznici a stimuluje buněčný mechanismus, tedy přirozeným způsobem vitalizuje celý organismus.

    Po utrhnutí ho snězte co nejrychleji

    Pokud jste právě dostali chuť na rybízový koláč, případně se z nich chystáte udělat kompot, měli byste vědět, že nejvhodnější je sklízet rybíz ráno nebo v podvečer, a to zejména při plné zralosti plodů. Nabírané ovoce hned odložte do stínu, aby se na slunci nesparilo a neztratilo barvu. Neměli byste je dlouho skladovat, právě naopak, co nejrychleji zpracovat nebo sníst. Při přípravě ovocný salátů a smíšených povidel použijte co nejsladší druhy ovoce na vyvážení přirozené kyselosti rybízu. Na povidla se používá černý rybíz, které má sice hrubší slupku, ale i intenzivní kořeněné aroma. Pokud patříte mezi labužníky, vyhledejte zase bílý rybíz, které je sice vzácné, zato charakteristické svou sladší chutí.

    Co si o rybízu také přečíst?