např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Chia semínka a jejich pěstování - jak na to?

    Říká se, že chia semínka jsou tak úžasnou zdravou potravinou, že bychom jen díky nim mohli přežít, protože obsahují úplně všechno. Chia semínka mohou konzumovat sportovci jako zdroj energie před i během zvýšené fyzické námahy, také jsou chia semínka vhodná pro těhotné a kojící ženy.

     

    Jak na pěstování chia semínek?Chia semínka se používají v některých zemích při pečení chleba či pečiva a jejich oblibě se stále více těšíme i my, protože chia semínka rychle nabyla svůj růst v oblasti zdravé výživy. Kromě chleba je najdeme v různých sladkostech, desrtech (jako je například chia pudink), kořenících směsích, jogurtech nebo i v kojenecké výživě. Můžeme je jíst také tak, že si jimi posypeme salát, cereálie, dáme do pečiva, nebo je můžeme jíst s kuskusem, či jogurtem, nebo si můžeme z chia semen vyrobit skvělé smoothie.

    Chia semínka pro všechny

    Chia semínka mohou konzumovat sportovci jako zdroj energie před i během zvýšené fyzické námahy, také jsou chia semínka vhodná pro těhotné a kojící ženy, starší lidi, kterým chybí živiny a proto jich mají nedostatek. A oblibě chia semínek se mohou těšit i vegetariáni a vegani. Kojící matky trpící padáním vlasů nebo lámavými nehty by měli do svého jídelníčku zařadit tuto bio potravinu. Konzumace je vhodná i pro děti hlavně pro jejich vývoj a růst. Poznámka: Konzumaci chia semínek by se měli vyhnout lidé, kteří užívají léky na ředění krve. Chia semínka obsahují:

    • hodně omega-3 mastných kyselin (dokonce více než losos),
    • antioxidanty
    • minerály (mangan, vápník, draslík, sodík, železo, fosfor, zinek, chrom, kobalt, síra),
    • bílkoviny,
    • vlákninu,
    • vitamíny, jako jsou: vitaminy skupiny B (zejména v B17), vitamin A, C, E.

    Omega 3 mastné kyseliny jsou vlastně esenciální kyseliny, které si tělo nedokáže vyrobit samo, proto je je třeba je přijímat potravou. Typ omega - 3 mastných kyselin zastoupených v Chie se jmenují alfa-linolenová kyselina (ALA), která je pro náš organismus velmi potřebná.

    Rostlina chia a její pěstování

    Rostlina může dorůstat až do výšky 80 - 100 cm s malými modrými kvítky, přičemž působí i dekorativně. Může se sázet do skalky a hodí se hlavně do písčitého substrátu. Nevyžaduje si téměř žádnou náročnost na pěstování, pouze slunce a dobře propustnou půdu. Tvorba plísní může však nastat u příliš vlhké půdy způsobené srážkami nebo vlivem sušení a skladování, proto je třeba dbát na důkladné sušení. Pokud jste se rozhodli zakoupit si tuto zdravou rostlinku v květináči, je třeba si ji přesadit do velkého květináče nebo do volné půdy (po zmrzlých-polovina května) aby mohla růst. Pokud kupujeme semínka chia, ty sázíme na jaře. Rostlina se doporučuje předpěstovat doma či ve skleníku, a pak si ji jednoduše přesadit do zahrady nebo na balkon do květináče. Výsev provádíme od března do května, na polostín až slunné stanoviště.

    Obsahují vše, co potřebujeme k životu

    Říká se, že chia semínka jsou tak úžasnou zdravou potravinou, že bychom jen díky nim mohli přežít, protože obsahují úplně všechno. Mnoho běžců na dlouhé tratě nosí chia semínka se sebou; tak jako běžec Coates, který říká: "Při běhání je nosím v krabičce od filmu, sním půlku a spláchnu to vodou."

    Kde si o chia semenech přečíst více?