např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Chia semínka a na co si u nich dávat pozor

    Kvalitní Chia semínka jsou vždy černé nebo bílé barvy. Dnešek patří chia semínkům, které mají zázračné účinky na lidský organismus. Tyto drobné semínka šalvěje hispánské jsou nejvýživnější na světě!

     

    Chia a zdravíChia semínka - jsou malé, ale s velkým potenciálem! Mnozí odborníci na výživu je považují za superpotravinu budoucnosti, která má zdraví prospěšné účinky pro lidský organismus. Platí to však za všech okolností? Trh zdravého stravování se neustále rozšiřuje. Zatímco pár let dozadu zažívali svůj booom acai bobule, později to byl zelený ječmen a chlorella. Dnešek patří chia semínkům, které mají zázračné účinky na lidský organismus. Tyto drobné semínka šalvěje hispánské jsou nejvýživnější na světě! Mají vysoký podíl vlákniny a bílkovin, vitaminu C, železa, hořčíku, omega-3 mastných kyselin a antioxidantů. Pomáhají při prevenci Alzheimerovy choroby, zlepšují paměť, snižují hladinu cukru v krvi, podporují srdce a cévy, podporují detoxikaci organismu, dodávají tělu energii.

    Jak poznat dobrou kvalitu chia semnínek?

    Chcete-li vytěžit ze semínek co nejvíce, důležitá je i jejich kvalita, na kterou je třeba dívat. Kvalitní Chia semínka jsou vždy černé nebo bílé barvy. Nikdy by neměly být hnědé! V tomto případě jsou nezralé, mají malý obsah omega-3 mastných kyselin a vůbec mají velmi malou výživnou hodnotu a neposkytují stejné zdravotní výhody jako zralé.

    Omezená konzumace chia semen

    I při tak zdravé potravině, jakou jsou chia semínka, si třeba dávat pozor na zkonzumované množství. I v tomto případě platí, vše s mírou. Chia semínka by se měly užívat maximálně 2 čajové lžičky denně, přičemž je dobré, rozdělit si porci na dvě až tři části a postupně je sníst. Tak vám semínka během dne rovnoměrně dodají energii a vy budete od rána do večera vitální. Můžete si jimi posypat salát, jogurt či smoothie.

    Na co ještě je třeba dávat si pozor?

    Chia semínka snižují krevní tlak

    Jsou ideální pro lidi, které trápí vysoký krevní tlak, ale naopak vyhýbat by se jí měli pacienti s nízkým krevním tlakem, zejména ti ve starší věkové skupině. Mohli by jim více uškodit, než pomoci.

    Berte léky na ředění krve? Zpozorněte

    Při jejich konzumaci by měli být opatrní lidé se srdečními problémy. Platí to dokonce i pro ty, kteří užívají léky na ředění krve. Chia semínka mohou jíst ve velmi malých dávkách, dokonce se doporučuje, aby je raději úplně vynechala. Není na škodu poradit se s lékařem.

    Při problémech se žlučníkem či slinivkou

    Další skupinou lidí, pro kterou nejsou vhodné, by mohly být lidé s problémy žlučníku nebo slinivky břišní. Ti by se měli vyhnout konzumaci jakýchkoliv menších jadérek a semen, tedy nejen chia. Pomůže, pokud si semínka semelou na mouku nebo si je seženou v jiné formě, např. jako nápoj.

    Zvýšené riziko rakoviny prostaty?

    Několik studii zkoumalo vztah mezi stravou bohatou na kyselinu alfu-linolenovou a rakovinou. Kyselina, známá pod zkratkou ALA, je typ omega-3 mastných kyselin, které jsou velmi důležité pro lidské zdraví. Potraviny jako lněná semínka či sójové boby dodají lidskému organismu množství této kyseliny, ale chia semínka jsou nejbohatším zdrojům těchto esenciálních mastných kyselin. Zatímco jedna studie zjistila, že Chia semínka mohou zabránit rakovině prsu a rakovině děložního čípku, na druhé straně zase je větší pravděpodobnost vzniku rakoviny prostaty u mužů! Jedna případová studie našla vztah mezi kyselinou alfa-linolenovou a zvýšeným riziko rakoviny prostaty. Netřeba to však brát zcela vážně. Metaanalýza zveřejněna v časopise American Journal of Clinical Nutrition v roce 2009 našla důkazy poté, co prozkoumala jiné výzkumy, které se zaměřily na kyselinu alfa-linolenovou a rakovinu prostaty a nakonec dospěla k závěru, že pokud existuje zvýšené riziko vzniku rakoviny prostaty spojené s příjmem kyseliny, tak riziko je údajně velmi malé. Takže opět svatá pravda: všeho s mírou, i s chia semínky, pak jsou zdravé a pomáhají nám.