např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Lněná semínka - posilují imunitu, zdroj omega 3 mastných nenasycených kyselin

    Lněné semeno obsahuje hodně vlákniny, která pomáhá bojovat se zácpou. Pokud se chystáte na očistu organismu, zařaďte do detoxikačního programu i lněná semínka.

     

    Lněná semínka a zdravíTak malé a přitom tak zdravé. Semínka téměř kulatého tvaru, které v sobě skrývají velké množství cenných látek pro naše tělo. Jde o potravinu s vysokým obsahem biologicky aktivních látek. Řeč je o lněných semínkách o kterých si můžete přečíst v následujícím článku.

    Lněná semínka v minulosti

    Len se pěstoval v Egyptě a Babylonu již před 5000 lety. Přibližně před 2 500 letylidé poznali, že lněné semínko má pozitivní účinky na naše zdraví. Zrníčka lnu jsou ve tvaru jakoby kulaté slzy, podobně jako sezamová semínka, až na to, že trošku větší. Rostlina, na jejíž semínka rostou má malé modré květy a patří k tradičním česko-slovenským plodinám. Z takového lněného semene lze vyrobit i mouku a olej na konzumování či olej, který slouží pro technické účely. Lněný olej na konzumování by měli využít zejména těhotné ženy. Je to pro ně zdravější varianta než když budou jíst pomletá ​​lněná semínka. Lze si jej zakoupit ve speciálním bio potravinách nebo v e-shopu zaměřených na takové zdravé potraviny. Uskladňovat by se měl v tmavé láhvi na chladném místě, protože rychle hořkne. Lněná semínka lze koupit mleté, podrcené nebo jako "zrníčka". Mletým nebo podrceným semínkům bychom se měli vyhnout. Když si je chcete umlít, raději si vybírejte semínka v klasické verzi a doma si je rozdrťte. To je podobně jako s masem na karbanátky, když jsme kdysi kupovali mleté ​​a nikdy nevíme co do něj výrobci dali. Navíc pokud koupíte celá lněná semena, ty vydrží déle uskladněny.

    Co obsahuje lněné semínko

    Podívejte se na výčet toho, co lněná semínka obsahují:

    • bílkoviny,
    • tuky vysoké biologické hodnoty (nenasycené esenciální mastné kyseliny - kyselina linolová - 60%, kyselina alfa - linolenová - 25%, známá i jako mastná kyselina omega 3),
    • enzymy,
    • karoteny,
    • slizovité látky,
    • vitaminy skupiny B,
    • niacin,
    • vitamin E,
    • biotin.

    Z minerálů, které lněné semínko obsahuje je to zejména:

    • draslík,
    • mangan,
    • vápník,
    • hořčík,
    • železo,
    • kyselina listová,
    • síra,
    • měď,
    • zinek

    Dále lněná semínka obsahují:

    • lignany,
    • velké množství vlákniny,
    • ytoestrogény,
    • fenolové kyseliny.

    Obsahují také flavonoidy, které chrání buňky před toxickým působením škodlivých látek z vnějšího prostředí i proti těm, které se nám tvoří v těle, obnovují přirozený stav buněk a podobně. Ty flavonoidy, které tělo nepřijme pro svůj nadbytek a nespotřebuje, vyloučí jejich stolicí a močí.

    Výhody lněných semínek

    Podporují činnost trávicího traktu

    Lněné semeno obsahuje hodně vlákniny, která pomáhá bojovat se zácpou. Pokud se chystáte na očistu organismu, zařaďte do detoxikačního programu i lněné semínka. Jsou prostředkem nejen proti zácpě, ale i celkově očišťují střeva od toxických látek. Tip od Supo.cz: Líné střeva rozhýbete tak, že na lačný žaludek zkonzumujete polévkovou lžíci čerstvě rozdrcených lněných semen a zapijete ji 1-2 sklenicemi vody.

    Při hubnutí jsou k nezaplacení

    Lněná semena patří do dietního jídelníčku, protože obsahují komplexní sacharidy, včetně vlákniny, která je jejich nestravitelnou složkou. Vláknina zasytí na dlouhou dobu, čili člověk sní méně. Semena lnu jsou také zdrojem proteinů a zdravých tuků, které mají také zásluhu na udržení delšího pocitu sytosti.

    Prospívají vlasům, pokožce i nehtům

    Pokud máte suchou pokožku nebo trpíte ekzémy, lněná semena byste měli jíst denně hlavně kvůli obsahu zdravých tuků, vitaminu E a vitamínů skupiny B. Obsažené živiny prospívají i vlasům a nehtům.

    Snižují hladinu cholesterolu v krvi

    Vysoká hladina cholesterolu v krvi je jednou z příčin kardiovaskulárních onemocnění. Jelikož jsou lněné semínka bohatou zásobárnou omega mastných kyselin, ale i rozpustné vlákniny, bojují proti těmto onemocněním.

    Posilují imunitu

    Za posílení činnosti imunitního systému jsou odpovědné hlavně lignany, které patří do kategorie polyfenolů. Tyto látky podporují celkovou obranyschopnost organismu a navíc bojují i ​​proti nepříjemným kvasinkovým onemocněním. Navíc mají antibakteriální a protivirové účinky.

    Zmírňují příznaky klimakteria

    Semena lnu jsou přirozenou zásobárnou fytoestrogenů. Ty mají podobné účinky jako estrogeny, jejichž úroveň v období klimakteria v ženském těle klesá a způsobuje nepříjemné projevy (návaly horka, výkyvy nálad apod.).

    Tipy na použití lněných semínek

    Doporučujeme pro konzumaci: lněná semena mají jemnou ořechovou chuť a mohou se mixovat s mlékem, ovocnými a zeleninovými šťávami. Velmi dobře chutnají s jogurtem, tvarohem, s müsli nebo ovocným salátem. Vhodné na vaření a pečení. Lněná semínka se hodí do mnoha pokrmů. Lze je přidat do ovesných vloček, kaší, jogurtů, salátů i dresinků. Kvůli lepšímu účinku je vhodné je vždy čerstvě rozdrtit, nebo dokonale pokousat. Za optimální dávku se považují 2-3 polévkové lžíce, je však vhodné začínat v menším množství a pít dostatek tekutin.

    Kde se o lněných semínek dozvíte další informace?

    VIDEO: Lněné semeno velmi pomáhá