např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Moringa – strom života i superpotravina

    U moringy byl zjištěn vysoký podíl antioxidantů. Jsou nezbytné pro dobré fungování organismu, protože nás chrání před volnými radikály, které mohou být často příčinou onemocnění.

     

    Moringa a zdravíMnohostranně využitelnou univerzální rostlinu moringu lze doporučit každému, kdo chce pokrýt svou denní extra potřebě mnoha důležitých vitamínů, minerálních látek a stopových prvků, aniž by musel sáhnout k synteticky vyráběným výživovým doplňkům.

    Moringa - zázračný strom

    Moringa - už samotný název této u nás jen posledku známé rostliny zní jako zaklínadlo. V Indii se tato rostlina, kterou tam znají i jako strom života, používala v tradiční ajurvédské medicíně již před více než 5000 lety. Dokáže prý léčit více než 300 nemocí. Co se však za tím skrývá? Čím je tento strom tak výjimečný? Proč se dá moringa tak mnohostranně a efektivně využít? A proč je tak zdravá?

    Skutečně zázračný strom

    Moringa, v Evropě známá i jako křenový strom, původně pochází z oblasti Himálaje v severozápadní Indii. V ajurvédském léčitelství se používá již tisíciletí. Angličané ji během koloniálního období objevili v Indii a díky nim se rozšířila i do ostatních britských kolonií. Jelikož rostlině se nejlépe daří v horkém a suchém klimatu, mezitím roste v tropických a subtropických oblastech po celém světě, především v Africe, arabských zemích, jihovýchodní Asii a na karibských ostrovech. Moringa, roste mimořádně rychle. Měsíčně může narůst až o 30 cm a za rok vyroste až 4 metry, během prvních let života dokonce až 8 metrů. Výjimečné je na ní však i to, že všechny části stromu jsou pro člověka velmi prospěšné. Angličtí kolonizátoři používali nejdříve kořen jako náhradu křenu díky velmi podobné vůni a chuti - proto má i německý resp. anglický název. Plody jsou podobné fazolím a většinou se konzumují jako zelenina, např. s kari. Plody, ale především listy, mají vysoký obsah proteinů, vitamínů a minerálních látek. Ze semen se lisuje rostlinný olej, který má mnohostranné použití ve výživě, jako mazací olej, jako základ pro výrobu mastí, mýdla a kosmetiky nebo jako bionafta. Co však z tohoto stromu definitivně dělá něco zcela výjimečné je schopnost semen rozdrcených na prášek čistit znečištěnou pitnou vodu. Prášek váže ve vodě obsažené bakterie a klesá spolu s nimi na dno - zůstává tak čistá voda vhodná k pití. Vzhledem k rychlému růstu, poměrně jednoduchým možnostem kultivace, mnohostranným způsobem použití jakož i množství pozitivních zdravotních účinků, které křenový strom člověku nabízí, jej lze skutečně nazvat zázračným stromem.

    Zdravá síla se ukrývá v listech moringy

    Moringa, je vůbec nejbohatší rostlinou na živiny jaká je dosud známa. Množství cenných živin a životně důležitých látek v optimálním poměru se nachází především v listech nebo v prášku z listů. Zvláště je třeba zmínit vysoký obsah aminokyselin, protože v listech se našlo až 18 z 20 známých esenciálních aminokyselin. Lidský organismus je nedokáže sám vyrobit, jsou však důležitým faktorem pro přenos kyslíku v těle, schopnost koncentrace a mnohé důležité funkce mozku. U moringy byl zjištěn i vysoký podíl antioxidantů. Jsou nezbytné pro dobré fungování organismu, protože nás chrání před volnými radikály, které mohou být často příčinou onemocnění. Takzvané ORAC hodnoty ("oxygen radical absorbance capacity"), pomocí kterých lze zjistit, do jaké míry jsou zachycovány volné radikály, jsou při moringy významně vyšší než u jiných rostlin. To dokazuje mimořádně dobré antioxidační vlastnosti rostliny.

    Moringa a Zeatin

    Zajímavou je i nedávno objevená složka zeatin. Překvapivě obsahují listy moringy až 1000krát více zeatinu než jiné rostliny. Zeatin je vlastně růstový hormon, který je zodpovědný za to, že Moringa tak rychle roste, jelikož se v ní nachází v hojném množství. V našem těle funguje zeatin však jako chemický přenašeč, který se stará o to, aby všechny důležité vitální látky, které se v moringy nacházejí, mohly být lidským organismem přijaty a využity. Další přednost: zeatin blokuje odbourávání chlorofylu v listech. Díky tomu se proteiny a vitální látky nacházející se v listech Moringy odbourávají výrazně pomaleji, což je velkou výhodou pro další zpracování listů na prášek, protože i v něm zůstanou živiny dlouho zachovány.

    Co Moringa obsahuje?

    Přehled nejdůležitějších složek a jejich funkcí:

    • Esenciální aminokyseliny: chrání před volnými radikály
    • Vitamin A: důležitý pro zdravý zrak
    • Vitamin C: na posílení imunitního systému
    • Vápník: nezbytný pro zdravé zuby a kosti
    • Hořčík: stimuluje krevní oběh
    • Draslík: zajišťuje správný metabolismus
    • Železo: důležité pro zásobování buněk kyslíkem
    • Zinek: v organismu působí protizánětlivě
    • Omega-3 mastné kyseliny: nezbytné pro správnou funkci mozku
    • Zeatin: důležitý chemický přenašeč, který všechny tyto látky dopravuje tam, kde mají působit

    Listy moringy mají mnohostranné využití

    Podobně jako vlastně všechny ostatní části stromu Moringa, dají se i její listy mnohostranně využít. V zemích původu se konzumují většinou syrové, vařené, dušené nebo pražené. Připravuje se z nich však také čaj, který se tradičně pije jako prevence proti nemocem a na podporu zdraví, ale používá se i zvenku, např. při kožních problémech. V našich zeměpisných šířkách je však důležitý především prášek z listů Moringy. Listy totiž sušením a mletím získají trvanlivost, aniž by ztratily svůj účinek, a dají se dopravit přímo k nám domů. Například ve formě kapslí nám tak zázračný strom z Dálného východu poskytuje naši denní extra porci všech zmíněných živin a vitálních látek.

    Pro koho je Moringa především vhodná?

    Mnohostranně využitelnou univerzální rostlinu moringu lze doporučit každému, kdo chce pokrýt svou denní extra potřebě mnoha důležitých vitamínů, minerálních látek a stopových prvků, aniž by musel sáhnout k synteticky vyráběným výživovým doplňkům. V ajurvédském léčitelství je Moringa kromě toho již po staletí vysoce ceněna jako zázračný univerzální prostředek při různých běžných potížích. Konzumace listů nebo prášku z listů Moringy tak může pomáhat při nedostatečné výživě nebo podvýživě, chudokrevnosti, bolestech hlavy, kolísavém krevním tlaku, sklonem k zánětům a kožním infekcím, průjmu či horečce.

    Těhotné a kojící ženy

    Prášek z listů Moringy nebo listy konzumovány jako doplněk stravy během těhotenství mohou podpořit zdravý vývin plodu a pozitivně ovlivnit tvorbu mateřského mléka. Z organismu matky a později z mateřského mléka může dítě dodatečně přijmout mnoho důležitých vitamínů a minerálních látek. Zvláště zde třeba zmínit aminokyseliny arginin a histidin obsažené v rostlině, které ve fázi růstu nedokáže organismus dítěte produkovat v dostatečném množství, ale které jsou pro jeho zdravý vývin nezbytně nutné.

    Děti

    Nejen pro kojence ale i pro starší, vyvíjející se děti je konzumace Moringy přínosem, protože velké množství v ní obsažených živin a stavebních látek má pozitivní vliv na jejich růst a především na vývin mozkových a nervových buněk. Kromě toho posiluje vysoký obsah vitaminu C imunitní systém dětí.

    Sportovci

    Výkonnostní sportovci nebo lidé, kteří jsou obecně vystaveni velkému tlaku na podávání výkonu, by měli zvláště dbát na vyváženou stravu, protože mají zvýšenou potřebu živin a vitálních látek. Moringa jim může pomoci v zabezpečení přijímání všech esenciálních vitaminů, minerálních látek a bílkovin ve vhodné formě a tak si zcela přirozeným způsobem zachovat svou výkonnost. Je tomu tak díky vysokému podílu železa a vitamínů A a C v moringy, které se starají o to, aby byla krev neustále zásobována dostatkem kyslíku a stabilizoval se krevní oběh. Kromě toho mohou četné aminokyseliny a vysoký obsah vápníku pozitivně ovlivnit růst svalové hmoty. Antioxidanty poskytují dodatečnou ochranu buněčné tkáně při zvýšené tělesné námaze.

    Senioři

    Konzumace Moringy se doporučuje i starším lidem, aby zůstali fit a vitální do vysokého věku. Vyváženou stravou bohatou na živiny lze předejít řadě problémů spojených s vyšším věkem. Listy Moringy přitom představují optimální zdroj všech životně důležitých látek, které starší lidé potřebují.

    Vegani a vegetariáni

    Moringa má význam i pro vegetariány, ale především pro vegany, protože tito často trpí příznaky nedostatku některých látek. Mnozí se proto ptají, jak mohou pokrýt svou potřebu bílkovin, vápníku a železa a zároveň se vzdát potravin živočišného původu. Obsahové látky v listech mohou tento problém vyřešit, protože obsahují více proteinů než vejce nebo jogurt, výrazně více železa než špenát a několikanásobně překračují obsah vápníku v mléce.