např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Mořské řasy a v čem nám mohou pomoci - jejich benefity

    Mořské řasy absorbují minerály z moře, proto obsahují rozmanité minerální látky a stopové prvky. Mořské řasy se hojně využívají v čínské medicíně, ale západní svět jejich léčebný potenciál téměř zcela zanedbává. 

     

    Mořské řasy a zdravíObyvatelé, kteří žijí na mořském pobřeží již dlouhou dobu tradičně zařazují do své stravy mořské řasy. Ve velkém rozsahu se řasy takto využívají ve Východní Asii, zejména Japonsku, Číně a Koreji, zatímco v Evropě jen pomálu. Nedávno narostl zájem o mořské řasy, protože se jedná o cenný potravinový zdroj se spoustou užitečných zdravotních účinků - tedy si o nich něco řekněme. Budete možná překvapeni, jak moc jsou mořské řasy pro naše zdraví užitečné.

    Druhy mořských řas

    Mořské řasy rostou ve slané vodě a (podobně jako suchozemské rostliny) potřebují k životu sluneční světlo. Známe přes deset tisíc druhů mořských řas, z nichž mnohé jsou vhodné k jídlu.

    Nori

    Nejběžnější konzumována mořská řasa je Nori. V Japonsku se nori používá jako obal při přípravě suši, ve Skotsku a Walesu je však známá i pod názvem sloky a tradičně se zpracovává na chléb.

    Kombu a Wakame

    Hnědé řasy kombu a wakame jsou rozšířené na Dálném Východě a používané do dušených pokrmů a polévek. Zelené mořské řasy, například mořský salát a mořská tráva, které rostou na pobřeží Velké Británie, Irska a Skandinávie, se dají konzumovat za syrova v salátech nebo použít při vaření polévek. Další mořské řasy, které se konzumují jsou: hijiki, wrack, mořské špagety a irský lišejník nebo karagen. Mořské řasy se prodávají v obchodech zejména v sušené formě.  

    Obsah živin v mořských řasách

    V rámci nedávné studie se sledovaly hladiny živin v různých druzích jedlých mořských řas. Hodnoty běžné porce (8 g sušených řas) byly porovnány s doporučenými denními příjmy a s jinými potravinami.  

    Minerální látky

    Mořské řasy absorbují minerály z moře, proto obsahují rozmanité minerální látky a stopové prvky. Vápník a železo se v nich kumulují mnohem více než v suchozemských rostlinách. Například 8-gramová porce sušeného kombu dodá mnohem více vápníku jako sklenice mléka a porce dulse obsahuje více železa než 100 g hovězího masa (nemusí se však stejně dobře absorbovat). Mořské řasy jsou bohaté i na jód, který je velmi důležitý pro fungování štítné žlázy. Německý federální ústav pro posuzování rizika však varuje před takovými druhy řas, které obsahují mimořádně mnoho jódu a doporučuje, aby se v rámci EU definovali bezpečné horní limity konzumace výrobků z mořských řas. Hnědé mořské řasy jsou schopny kumulovat i těžké kovy, například arzen. V rámci studie se v r. 2004 zjistilo, že řasy hiijiki obsahují značné množství arzénu. V důsledku toho Agentura pro potravinářské normy ve Spojeném království nyní doporučuje spotřebitelům, aby se konzumaci hiijiki vyhýbali. Lidé, kteří si hlídají příjem soli, musí vzít v úvahu i častý vysoký výskyt sodíku v mořských řasách.  

    Vláknina

    Mořské řasy obsahují hodně rozpustné vlákniny, například alginátů, karagenanu a agaru, která je ve střevech převážně nestravitelná a může tedy přispět k pocitu nasycení. Algináty a karagenany z mořských řas dodávají potravinářským výrobkům (např. výroba párků či croissantů) potřebnou texturu a stabilitu. Vlákninové extrakty z mořských řas mohou působit jako pomůcky při redukci tělesné hmotnosti, přičemž samotné mořské řasy pravděpodobně přispívají k pocitu nasycení (a regulaci tělesné hmotnosti), podobně jako ovoce a zelenina. Jedna 8-gramová porce sušených mořských řas dodá dospělé osobě asi osminu denní dávky vlákniny, což lze přirovnat k množství vlákniny v jednom banánu.  

    Další živiny v mořských řasách

    Mořské řasy obsahují velmi málo tuku a některé druhy jsou bohaté na bílkoviny. V mnoha řasách je tolik esenciálních aminokyselin jako v luštěninách a vejcích. V řasách se našli užitečné množství vitaminu A, C a E. Patří také k vzácným zeleninovým zdrojům vitaminu B12, což znamená, že by mohly být vhodné pro vegetariány a vegany.  

    Možné příznivé zdravotní účinky

    Mořské řasy se hojně využívají v čínské medicíně, ale západní svět jejich léčebný potenciál téměř zcela zanedbává. Předběžný výzkum naznačil, že některé polysacharidy, nazývané fukoidany, které jsou typickými složkami hnědých mořských řas, například kombu a wakame, mohou vykazovat protirakovinovou aktivitu. Tyto potenciální zdravotní účinky však dosud nebyly zkoumány na lidech. Vláknina mořských řas příznivě působí na zažívací systém a metabolismus lipidů. Zdá se, že mají i protizánětlivé a antioxidační účinky, u lidí to však ještě třeba dokázat.  

    Co říci na závěr?

    Mořské řasy jsou vynikajícím zdrojem vlákniny, minerálních látek a fytonutrientů. Jejich konzumace je bezpečná, u některých druhů si však třeba dát pozor na možné vyšší hladiny sodíku, jódu nebo těžkých kovů. Obecně, mořské řasy mohou být v pestré stravě užitečné. Zkuste si je rozdrtit a nasypat na rýži, pečené brambory nebo salát, případně přidat do polévky, vývaru, fazolí nebo dušeného pokrmu.

    VIDEO: Mořské řasy pro chuť i zdraví