např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Olivový olej jako superpotravina - proč si ho dát?

    Bylo prokázáno, že konzumace olivového oleje snižuje hladinu "špatného" LDL cholesterolu, působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním, chrání před ischemickou chorobou srdeční.

     

    Je známo, že olivový olej má na pokožku těla a zdraví organismu doslova zázračné účinky, patří tak mezi superpotraviny. Obsahuje nejen vitamin E, vápník a železo, ale i účinný antioxidant, který snižuje riziko rakoviny a zvyšuje energii! Olivový olej je plný mononenasycených tuků, což je velmi zdravé. Tyto tuky snižují hladinu "špatného" cholesterolu, který roznáší tuk po těle. Navíc upevňují zdraví srdečně-cévního systému a také se velmi snadno spalují.

    Olivový olej - účinný antioxidant

    Ve spojitosti s olivovým olejem se však málo zmiňuje hydroxytyrosol, což je extrémně účinný antioxidant. Nachází se v olivách a výzkumníci tvrdí, že je zodpovědný za mnohé z příznivých zdravotních účinků tzv. středomořské diety, tj. snižuje riziko rakoviny, cukrovky a srdečně-cévních onemocnění.

    Zvyšuje energii

    Vědci nedávno realizovali výzkum, který byl publikován v časopise Journal od Nutritional Biochemistry. Do mužských tukových buněk přidali hydroxytyrosol a zjistili, že zvyšuje aktivitu genů, které jsou zodpovědné za tvorbu mitochondrií, energetických center buňky. Čím více motochondrií, o to více energie máte potenciálně k dispozici. Navíc, čím jsou vaše mitochondrie robustnější, tím více vás chrání před volnými radikály.

    Účinky na zdraví - hubnutí prevence nemocí

    Výzkumníci také došli k závěru, že dieta, bohatá na olivový olej může pomáhat při prevenci obezity, cukrovky a srdečních onemocnění. Pomáhá dokonce v boji s rakovinou tlustého střeva, prostaty a prsu.

    Typy olejů

    Na trhu máme několik typů olivového oleje: panenský, extra panenský olivový olej, někdy označovaný jako čistý olivový olej a lehký. Panenský olivový olej je extrahovaný přímo z oliv, přičemž se při tom používají pouze mechanické metody, které nenarušují dobrou chuť. Extra panenský olivový olej se vyznačuje vynikající chutí a produkuje se ve velmi malých množstvích. Méně kvalitním olejem je čistý olivový olej, který je směsí rafinovaného a panenského oleje. Lehký olivový olej je rafinovaným olejem, který má lehčí chuť.

    Který je nejzdravější?

    Nejzdravějším je extra panenský olivový olej, jehož cena je vyšší než v případě ostatních. Pokud si potrpíte na zdravou kvalitu oleje, vyberte si ten, u kterého je uvedeno, že pochází z Itálie. Odborníci se přiklánějí k názoru, že právě ten je nejkvalitnější.

    Recept na perfektní zdravé jídlo

    Udělejte si zdravé snídani nebo večeři s olivovým olejem! Do olivového oleje rozmačkejte česnek, přidejte nadrobno nasekané čerstvé bylinky (např. Rozmarýn) a do směsi si namáčejte pečivo nebo chléb. Jídlo vám obohatí i rajčata a sýr a máte zdravé chutné (a středomořské) jídlo!

    Prospěšný i pro diabetiky

    Lidí patriarchální doby, kteří se dožili vysokého věku, i zdravé lidi doby antické provázely olivy od narození po hrob. Olivový olej je známý svým příznivým účinkům na zdraví. Je třeba však mít na paměti, že většina lékařských studií se dělala s panenským a zejména extra panenským olejem. Bylo prokázáno, že konzumace olivového oleje snižuje hladinu "špatného" LDL cholesterolu, působí preventivně proti kardiovaskulárním onemocněním, chrání před ischemickou chorobou srdeční, zlepšuje metabolismus diabetiky a napomáhá dobrému trávení. Samozřejmě, konzumaci tuků je třeba mít pod kontrolou a i zde platí staré přísloví: "Všeho moc škodí".

    Proč je zdravý a proč je superpotravinou?

    Chrání před rakovinou

    Olivový olej obsahuje polyfenoly - silné rostlinné antioxidanty, které nás chrání. Mononenasycených tuk, který se nachází v oleji, má protirakovinné účinky. U Jihoevropanů je zaznamenán nejnižší výskyt rakoviny prsu, vaječníků a prostaty, protože jejich strava je bohatá na olivový olej.

    Pomáhá našemu srdci

    Protože neobsahuje žádný cholesterol a kromě toho zvyšuje "dobrý" a snižuje "špatný" cholesterol a hladinu dalších škodlivých krevních tuků - triglyceridů. Také redukuje záněty a jiné komplikace, které přispívají ke vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

    Snižuje krevní tlak

    Pokud máte vysoký krevní tlak (nad 120/80), olivový olej vám může pomoci. Polyfenoly v oleji rozšiřují cévy a tím pomáhají snižovat krevní tlak. Když si kupujete olivový olej na použití ve studené kuchyni, vyberte si extra panenský (extra virgin). Způsob jeho zpracování dovoluje zachovat maximum antioxidantů a vitamínů citlivých na teplo. Pokud používáte olej na tepelné zpracování, je vhodné zvolit obyčejný (pomaci) olivový olej.

    Pomáhá snižovat váhu

    Všechny oleje mají přibližně stejné množství kilojoulů, olivový má však sytější chuť, takže je potřebný v menším množství. Proto je výbornou výživovou složkou i v případě různých diet.

    Obsahuje antioxidanty

    Antioxidanty v olivovém oleji mohou přispívají ke zpomalení stárnutí, pokud jejich lidské buňky absorbují v dostatečném množství. Za protirakovinným a antioxidačním účinkem oliv je třeba hledat fenoly, které jsou obsaženy iv stejně prospěšném červeném hrozně. Mnoho současných prací podporuje názor, že Středozemní dieta, založená na panenském olivovém oleji, souvisí se zdravým stárnutím a dlouhověkostí.

    VIDEO: Olivové oleje