např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Pohanka a její vliv na naše zdraví

    Kdysi byla pohanka považována za "obilí pro chudé", ale dnes patří mezi top potraviny ve zdravé výživě. Přečtěte si náš článek o zdravotních benefitech pohanky.

     

    Pohanka a její vliv na zdravíV dnešní době, kdy chronická onemocnění postihují stále více lidí opět hledáme způsoby léčby v přírodě. O tom, že naše stravovací návyky mají výrazný vliv na náš zdravotní stav, není pochyb, a proto zkvalitnění jídelníčku je jedním z důležitých kroků, jak si udržet zdraví a předcházet různým onemocněním. Pokud tedy chcete udělat něco pro své zdraví a zkvalitnit své stravování, zkuste zařadit do vašeho jídelníčku i jídla z pohanky. Pomůžete tím nejen vašim cévám. Přes svou zdánlivou odolnost nesnáší pohanka chemikálie a dá se ziskově pěstovat pouze na nekontaminovaných půdách.

    Původ pohanky

    Pohanka setá je stará kulturní plodina. Pochází z oblasti střední Asie, odkud se rozšířila do Japonska, Evropy i do Severní Ameriky. Na území dnešní České a Slovenské republiky se pěstovala již v 12 století. Pohanka byla v mnoha regionech velmi oblíbená a tvořila součást každodenní stravy obyvatel. Postupně však její význam klesal. V současnosti je pohanka hitem zdravé výživy. V Německu a Rakousku ji zařazují mezi léčivé rostliny. V Japonsku se připravují extrakty ze sušených pohankových rostlin, které se dále používají jako zdroj minerálních látek k obohacování dalších potravin.

    Pohanka a obsah účinných látek

    Z minerálních látek se v pohance nachází mangan, zinek, selen a měď, z vitamínů B1 a B2, niacin, vitamin E a C. Obsah škrobu v pohance se pohybuje 55 - 70% v sušině semen a řadí se tak ke kvantitativně nejdůležitějším sacharidům. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny - kyselinu linolovou (37 - 48%), a kyselinu linoleovou (1,9 - 2,8%), které se podílejí na snižování hladiny krevního cholesterolu a v prevenci aterosklerózy. Pohanka obsahuje aminokyselinu lysin, která je účinná v prevenci aktivizace herpetických virů (původci oparů) a její obsah je při srovnání s ostatními obilovinami 3 - 4 x násobně vyšší. Pohanka je také cenným zdrojem bílkovin pro osoby citlivé na lepek. Pohanka a její produkty obsahují 3,4 - 5,2% celkové vlákniny, přičemž 20 - 30% je rozpustné.

    Pohanka je nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který patří do skupiny bioflavonoidů, rostlinných antioxidantů, které působí společně s vitamínem C blahodárně na obranyschopnost organismu, na posílení stěn a pružnost krevních vlásečnic a v prevenci srdečních chorob. Rutin je důležitý antioxidant, má protizánětlivé, antimutagenní a antikarcinogenní účinky. Působí na uvolnění hladkého svalstva, společně s dalšími polyfenolmy ovlplyvňuje stravitelnost škrobu, snižuje cholesterol a hladinu plazmových lipidů. Zároveň zpomaluje stárnutí organismu!

    Léčivé účinky pohanky v bodech

    • Pomáhá při žilních onemocněních, křečových žilách, hemoroidech
    • Rutin v pohance pomáhá při všech cévních onemocněních, zánětech všeho druhu a krvácení z dásní a nosu
    • Posiluje vazivové tkáně a ulevuje při hemoroidech
    • Podporuje prokrvování
    • Posiluje nedostatečné libido a potenci
    • Preventívne působí proti revmatickým chorobám a artritidě
    • Posiluje imunitní systém
    • Působí na regulaci krevního oběhu

    Jak pohanku připravit?

    Pohanka se používá loupaná, lehce osmažená i uvařená jako příloha. Dělají se z ní slané i sladké kaše. Mele se na mouku, připravují se z ní těstoviny - hlavně v Japonsku - a pečou palačinky - hlavně ve Francii, zvláště v drsné Bretani.

    Pohanka se může použít místo rýže, do polévek nebo jako příloha, dále do nádivek, karbanátků a do kaší, jako mouka na přípravu lívanců, palačinek. Z pohankové krupice se dělají halušky do polévky, případně knedlíky. Pohankové vločky jsou výborné na snídani s jogurtem nebo jako zavářka do polévky.

    Základní recept na vaření pohanky

    Pohanku propláchněte na sítku vodou a poté ji vložte do osolené vody, která je jedenapůlnásobku objemu pohanky. Vařte ji 7 až 8 minut. Po částečném vychladnutí můžete přidat olej, případně bylinky, a podávat jako přílohu nebo dále zpracovat. 

     

    Koupit zdravé obiloviny