např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Rajčata - superpotravina plná vzácného lykopenu

    Pokud je možnost výběru, upřednostněte rajčata a výrobky z nich v kvalitě BIO (kečup, protlak). Jednak máte záruku, že nebyly pěstované za pomoci syntetických hnojiv a pesticidů a jednak obsahují více karotenoidů ve srovnání s konvenčními rajčaty.

     

    Rajčata a lykopenRajčata jsou nejen chutná, ale navíc jsou zdravá. Mnozí z nás se musí uskromnit s nabídkou v obchodě, v tom lepším případě je zakoupíte na trhu. Snad mezi největší šťastlivce patří ti, co si mohou rajčata vypěstovat sami. A proč o nich psát? Zdají se vám snad až příliš obyčejná? Hned vás vyvedeme z omylu.

    Trochu faktů z historie rajčat

    Domovinou rajčat je Peru a Ekvádor. Rajčata jedli už staří Mayové, kteří je s oblibou vařili. Španělé je dovezli do Evropy v 16. století. Postupně se rozšířila po Středomoří, jelikož zde byly příznivé podmínky. Je zajímavé, že Italové je zpočátku pěstovali jen jako okrasné rostliny, protože je pro jejich podobnost s rulíkem zlomocným považovali za jedovaté. Na naše štěstí, nejen Italové přišli na to, že části této rostliny se dají použít při vaření, jinak by nám dnes možná chyběl na stole kvalitní kečup či rajská polévka. Vždyť čím bychom si ochutili pizzu?! :-)

    Co jsou rajčata? Ovoce nebo zelenina?

    Hádejte, je to zelenina či ovoce? Ve skutečnosti rajčata vůbec nejsou zeleninou. Protože z botanického hlediska by měly být ovocem. Ale z kulinářského pohledu je přeci jen přiřazujeme k zelenině.

    Co rajčata obsahují?

    Český název rajčat kombinuje pěkné "ovocné" pojmenování s jejich hodnotou pro zdraví - "rajská jablíčka". Dalo by se opravdu říci, že rajčata jsou bomba. Ta zdravotní.

    • Rajčata totiž obsahují mnoho vitaminu A a C a zároveň nemají mnoho kalorií.
    • Mají vysoký obsah betakarotenu, který působí jako prevence před infekcemi.
    • Hlavně se však cení kvůli velmi účinnému antioxidantu - lykopenu. Lykopen je rostlinné barvivo a v těle zabraňuje růstu všech druhů nádorů, je tedy prevencí před rakovinou. Dobrou zprávou je, že lykopen se neničí tepelnou úpravou rajčat, právě naopak, jeho koncentrace vzrůstá.

    Dále připočtěte:

    • Biotin - výborný pro pokožku, vlasy a nehty
    • Kyselina listová - podporuje krvetvorbu
    • Tyramin - zlepšuje náladu
    • Vitamin B, E, K
    • Provitamin A
    • Minerály: Hořčík, draslík, vápník, fosfor
    • Kombinace těchto látek pozitivně působí ke všemu napsanému i při ochraně očí a plic, mají močopudné účinky, čímž napomáhají revmatikům a diabetikům. Také pomáhají i proti zácpě. Vědecký výzkum složení stravy poukázal na to, že vůbec nejnižší výskyt vysoce zhoubného nádoru prostaty byl prokázán ve Středomoří, hlavně v Řecku a Itálii, kde se rajčata jedí v podstatě denně. Tam, kde se rajčata konzumují méně, riziko rakoviny prostaty dramaticky stoupá.

      BIO je holt BIO

      Pokud je možnost výběru, upřednostněte rajčata a výrobky z nich v kvalitě BIO (kečup, protlak). Jednak máte záruku, že nebyly pěstované za pomoci syntetických hnojiv a pesticidů a jednak obsahují více karotenoidů ve srovnání s konvenčními rajčaty. Podle zprávy z časopisu New Scientist obsahuje kečup vyrobený z biorajčat třikrát více lykopenu než konvenční kečupy. Nejnižší obsah lykopenu byl zjištěn v kečupech používaných při výrobě "fast-foodů" v U.S. Upozornění: rajčata by se neměly skladovat v chladničce - zhoršuje to jejich chuť a snižuje obsah živin.

      Jak si rajčata připravit?

      K rajčatům se mimořádně hodí bazalka, česnek, majoránka, bobkové listy a samozřejmě - olivový olej. Omáčka, to je základ k těstovinám nebo na pizzu. Připravíte ji oloupáním zralých rajčat, které zbavíte semen. Jemně je poduste na olivovém oleji spolu s na jemno nakrájenou cibulkou, přidejte česnek, nejlépe čerstvou bazalku, špetku soli. A koření přidejte podle vlastní chuti. Takto získáte jednoduchou omáčku, která bude základem pizzy nebo ji můžete použít na těstoviny. A pokud nemáte k dispozici zahrádku, zkuste experimentovat, zkuste si zasadit vlastní rajčata na balkoně. Potřebují slunce, vodu a vzdušné místo. Určitě vám některá keříčkový odrůda ve velkém květináči udělá radost ve vaší kuchyni svými plody. A Váš recept na rajčatovou pochoutku? Pokud ho přidáte pod článek, uděláte radost všem milovníkům rajčat.

      TOP 5 důvodů proč si rajčata dávat pravidelně

      Rajčata snižují krevní tlak

      Draslík - minerál, který udržuje správné funkce svalového a nervového systému, pomáhá snižovat krevní tlak a co je nejdůležitější stará se o naše srdce. Nedostatek draslíku vede od bolestem hlavy až k nepravidelnému srdečnímu rytmu. Hrnek rajčat obsahuje kolem 11 procent denní dávky draslíku. Draslík však najdete ve velké míře i v banánech, špenátu, citrusech či v bramborách. Proti vysokému krevnímu tlaku se dá bojovat i touto alternativou k lékům. Vyzkoušejte to.

      Udržují naše kosti zdravé

      Již výše zmíněný jeden hrnek rajčat obsahuje také zmíněný vitamin K - přesněji asi 18 procent denní dávky. Vitamin K hraje důležitou roli nejen proti tvoření sraženin, ale přispívá i ke zdraví našich kostí. Pomáhá při mineralizaci kostí, čímž je udržuje zdravé.

      Snižují hladinu cholesterolu

      Víte proč jsou rajčata červené? Může za to rostlinný pigment lykopen, jak již bylo řečeno. Ten patří do skupiny karotenoidů a ty známe, protože mají silné antioxidační vlastnosti. I když se stále přesně neví, jak to lykopen dokáže, tak: pomáhá snižovat špatný LDL cholesterol a naopak zvyšuje HDL cholesterol - tedy ten dobrý.

      Pro zdravé oči

      Pouvažujte nad zařazením rajčat do vašeho jídelníčku. Pomůžete tak i svým očím. Rajčata jsou bohaté na vitamíny a minerály a jejich konzumací dokážete snížit riziko vzniku šedého zákalu či makulární degenerace. Vedle vitamínů A, E a C v rajčatech najdeme anioxidanty jako zeaxantin, lutein, ale už i zmíněný lykopen. Tyto antioxidanty chrání oči před poškozením světlem.

      Působí proti sraženinám

      Rajčata jsou dobrý zdrojem vitamínu K, který si naše tělo uchovává v omezeném množství. Jeho nedostatečné množství se může projevovat modřinami či dokonce krví v moči a stolici. Také se při nedostatku tohoto vitamínu často vyskytuje krvácení z nosu. Chcete-li doplnit množství vitaminu K a nemáte velmi v oblibě rajčata, najdete ho i v jiné zelenině - zelí, petrželi, brokolici či mangoldu. Zdroj obrázku: Freeimages.com / Agnieszka Mac