např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Seznam superpotravin a jejich vliv na zdraví

    Hned v úvodu nám promiňte označení, ale laická veřejnost v dnešní moderní době neustále tápe v oblasti zdravé výživy. I přesto, že na internetu najdeme odpověď téměř na všechno, tak zdravá strava představuje pro lidi obrovský zmatek. Skrývá se odpověď a svatý grál lidského zdraví a výživy v superpotravinách? Pojďme se na tuto diskutované téma podívat podrobněji. V samotném závěru článku najdete náš menší seznam superpotravin.

    seznam superpotravin

    Pravda o superpotravinách

    Z jedné strany slyšíme, že odpovědí je pestrá a vyvážená strava. Ale co to vlastně je? Druzí nám zase radí bláznivé a velmi těžko realizovatelné výživové styly a diety. A aby toho ještě nebylo málo, tak jsou tu i další odborníci, kteří nám sofistikovaně prezentují jako ideální výživu takzvané superpotraviny. Tento proces u nás trvá přibližně 10 let, i když je pravda, že v plném rozsahu ho ještě nepociťujeme.

    Avšak možná i vy sami, jste se již přidali k obrovskému počtu lidí, kteří zeleným ječmenem zapíjejí tabletky chlorelly. Na druhou stranu jsou zde však i takoví lidé, kteří se při zmínce o superpotravinách poklepou po čele a hovoří o nechutných "šmejdech".

    Kdo má vlastně pravdu? V této oblasti panuje velká nesourodost názorů. Sami to znáte třeba z různých diskusních fór. Nikdo ale není dokonalý a je otázkou co se dozvíme za 10 - 20 let o zdravotním stavu těch, kteří pravidelně popíjeli zelený ječmen nebo držely bezlepkovou dietu.

    Co jsou to ty superpotraviny?

    Charakteristika "superpotraviny" je velmi jednoduchá. Je to každá potravina, která má z dlouhodobého hlediska velké množství pozitivních efektů na lidské zdraví. Abychom byli ještě přesnější, tak jsou to potraviny, které díky obsahu látek dokážou ovlivnit nepříznivý zdravotní stav člověka nebo dokonce pomoci při léčbě.

    Určení toho, co je superpotravina a co není, je poměrně jednoduché. Stačí z kompletního seznamu všech potravin vyloučit ty, které jsou po nutriční stránce nehodnotné nebo zdraví škodlivé. Co vám pak zbude? Přibližně 50 - 60 potravin. Zdá se vám to příliš malé číslo? Ano i ne, ale my hovoříme o základních potravinách, nikoli o potravinách průmyslově z nich vytvořených.

    Dále můžeme tyto potraviny rozdělovat do kategorii. Například v kategorii ovoce najdeme přibližně 20 druhů skvělých superpotravin. Samozřejmě je možné mezi sebou potraviny kombinovat přes zdravé recepty, díky čemuž vzniknou "super-zdravá" jídla. Ovšem pozor - nesprávnou kombinací můžete připravit nechutný pokrm, který vám způsobí potíže trávení a průjem. A vy se pak raději opět vrátíte ke svému starému a nezdravému jídelníčku.

    Kde nakupovat superpotraviny pro zdravou výživu?

    Uspěli jste při hledání skutečně zdravých superpotravin? Může se vám ale klidně stát, že polovinu zázračných potravin v supermarketu prostě nekoupíte. A kdyby i ano, tak vás jejich cena odradí natolik, že je do nákupního košíku raději nevložíte. To jistě chápeme, ale běžně dostupné superpotraviny jako brokolice a mrkev, rozhodně nerozhodí váš rodinný rozpočet. I když jsou dražší než několik rohlíků, které jste zvyklí jíst k snídani i svačinu.

    Problém s kvalitou superpotravin

    Problémová kvalita superpotravin je naprosto stejná jako u běžných "průmyslových" potravinách. Koupíte si ve slevě v hypermarketu například oříšky a zjistíte, že jejich chuť je zatuchlá a vnímáte i plíseň. Dále si v supermarketu zakoupíte sušené ovoce a ani nevíte, že obsahuje obrovské množství konzervačních látek.

    Nebo se divíte proč vám je po těch superzdravých vlašských ořechách tak špatně, ale neuvědomíte si, že ve skladech byly velmi velmi dlouho. A právě proto je lepší nakupovat v menších obchodech, které nejsou napojeny na zařízení společného stravování - kvantita na úkor kvality. Máte možnost pěstovat něco na zahradě? Tak to využijte! A to co si neumíte vypěstovat sami v zahrádce si pak můžete nakoupit v tomto spolehlivém obchodě.

    Problém s cenou superpotravin

    Superpotraviny nejsou nejlevnější. Na tom se určitě bez diskuse shodneme. Občas dokonce několikanásobně převyšují cenu klasických konvenčních potravin. Není se však co divit, když do střední Evropy se potraviny tohoto typu většinou dovážejí z dalekých zemí. Za kvalitu se prostě platí. Nedávno jsme četli toto zajímavé přirovnání:

    Superpotraviny lze přirovnat k autům. Jezdit a kamkoli dojet můžete v trabantu stejně jako v Audi. V trabantu však nemusíte dojet tak daleko i rychle a v lednu vám v něm bude nesmírná zima. Bude se vám kazit a vy ho budete muset často opravovat, i když za malou částku. S potravou a jídlem je to úplně stejné. Při celoživotním podřadném stravování vaše zdraví dlouho nevydrží. Netvrdíme, že dlouhověkost a zdraví si zajistí jen lidé konzumující superpotraviny. Výjimka potvrzuje pravidlo. Ale je velmi naivní a zrádné předpokládat, že právě vy budete ta výjimka. Na druhou stranu vězte, že co do své výživy investujete, to se vám i vrátí.

    Zdravá jídla ze superpotravin

    To zda jsou superpotraviny zdravé jsme již řešili výše. Ale jaký konkrétní jídelníček z nich zvolit? Pro představu vám zkusíme něco navrhnout.

    Co tak ovesné vločky s vlašskými ořechy, chia semínky, plody goji, borůvkami, zalité kokosovým mlékem a mandlovým olejem? Jedna porce takové dobroty vás vyjde na 50-60Kč. K obědu zase brokolicová polévka se špenátem a jako druhé losos? Je to jen a jen na vás. Cestičku si můžete jistě najít i Vy, jen musíte chtít.

    Seznam superpotravin

    Téměř bychom byli zapomněli. Na závěr vám připojujeme i superpotraviny, které byste měli vhodně zařadit do svého nového jídelníčku. Ať se líbí:

    • fazole
    • borůvky a brusinky
    • brokolice, kapusta a jiná, tmavě zelená zelenina
    • oves
    • pomeranče
    • dýně a její semínka
    • losos (nejlépe divoký)
    • sója
    • pravý černý a zelený čaj
    • rajčata
    • libové krůtí maso
    • ořechy (vlašské, mandle)
    • kvalitní hořkou čokoládu s velkým obsahem kakaa
    • nepražené kakaové boby
    • šťáva z výhonků pšenice a ječmene
    • čerstvá zelenina (spařená i zapečená)
    • chlorella a jiné mořské řasy
    • exotické ovoce (ananas, melouny, goji)
    • kokosový olej (a jiné zdravé, přírodní oleje)
    • papája
    • avokádo
    • konopná, lněná a chia semínka
    • čínské a jiné druhy hub
    • včelí produkty
    • česnek a cibule

    Tento výčet samozřejmě není kompletní, superpotravin jsou stovky. Jde jen o to je najít. Podívejte se na další superpotraviny na webu Superpotraviny.net.