např. Goji, Chia, Chlorella, ...

Nákupní Košík

košík je prázdný

Superpotraviny a plodnost - které jsou ty nejlepší?

    Superpotraviny zmíněné v tomto článku dokáží pomoci naší plodnosti. Pomáhají tvorbě zdravých vajíček a spermií, regulují imunitu a hladiny hormonů, snižují riziko potratu.

     

    Superpotraviny pro podporu libidaNázev superpotraviny (angl. superfoods) se běžně používá pro úzkou skupinu potravin s výjimečnými výživovými vlastnostmi. Superpotraviny mají obvykle mimořádně vysoký obsah vitamínů, antioxidantů, zdraví prospěšných mastných kyselin či proteinů. Některé z nich se podle alternativní medicíny používají hlavně na detoxikaci (např. Chlorella, spirulina, zelený ječmen). Jiné mají povzbuzující účinky (např. Maca, guarana). A některé v sobě spojují zdraví a výbornou chuť (třeba goji). Superpotraviny často pocházejí z exotických oblastí, ale není to pravidlem. I u nás rostou plodiny, které si zaslouží zařazení do této kategorie (aronie, konopný protein, meruňkové jadérka). Superpotraviny zmíněné v tomto článku dokáží pomoci naší plodnosti - podporují libido, pomáhají tvorbě zdravých vajíček a spermií, regulují imunitu a hladiny hormonů, snižují riziko potratu, a celkově prospívají dobrému zdraví.

    Top 10 superpotravin na plodnost:

    • kokosový olej
    • rybí olej
    • lněná semínka
    • černý sezam
    • česnek
    • červená řepa
    • kořen maca
    • goji
    • zelený ječmen
    • mateří kašička

    1) Tuky a oleje

    Kokosový olej

    Kokosový olej bsahuje převážně nasycené tuky se středně dlouhým řetězcem, které jsou výborným zdrojem energie, nezpůsobuje přibírání (naopak napomáhá hubnutí při nadváze), má antibakteriální, antivirotické a antimykotické účinky, podporuje imunitu, podporuje tvorbu pohlavních hormonů (progesteron), zlepšuje funkci štítné žlázy při hypotyreóze, a mnohé další.

    Lněný olej

    Dobrý zdroj Omega-3 NMK, konkrétně kyseliny linolové a alfa-linolenové (ALA), má protizánětlivé účinky, napomáhá harmonizaci hormonálních hladin.

    Rybí olej

    Vynikající zdroj Omega-3 NMK (EPA, DHA). Má protizánětlivé účinky, podporuje činnost mozku a působí jako prevence neurologických onemocnění. Ideální je použití čištěného oleje, abyste se vyhnuli nadměrnému příjmu toxických těžkých kovů (olovo, rtuť).

    2) Bílkoviny

    Kysané sójové výrobky (miso, omáčka tamari, tempeh)

    Zdroj fytoestrogenů, které potlačují činnost škodlivých xenoestrogéů a zlepšují hormonální rovnováhu.

    Losos (ne z farmového chovu)

    Zdroj kvalitních bílkovin a Omega-3 NMK, při nadměrné konzumaci se však zvyšuje riziko nadměrného příjmu těžkých kovů. Více o lososovi jako superpotravině, si přečtěte zde.

    Sardinky

    Zdroj kvalitních bílkovin a Omega-3 NMK, při nadměrné konzumaci se však zvyšuje riziko nadměrného příjmu těžkých kovů.

    Luštěniny - čočka, fazole, hrášek

    Zdroj rostlinných bílkovin a fytoestrogenů, které potlačují činnost škodlivých xenoestrogénů a zlepšují hormonální rovnováhu. Vysoký obsah vlákniny pomáhá regulovat obsah cukru v krvi, šetří slinivku a snižuje riziko PCOS.

    Sušená syrovátka

    Zdroj bílkovin a draslíku, obsahuje Cystin, který se metabolizuje na antioxidant Glutathion důležitý pro správnou funkci imunitního systému.

    Ústřice

    Klíčový je vysoký obsah zinku, který je důležitý pro správnou tvorbu vajíček i spermií. Ústřice jsou známé také pro své afrodiziakální účinky.

    Vejce

    Zdroj bílkovin, vápníku, zinku, fosforu, síry, luteinu, cholinu, vitamínu D a B12. Vejce průmyslově chovaných slepic obsahují růstové hormony, ideálně proto konzumujte vejce z domácího chovu nebo v BIO kvalitě.

    3) Sacharidy

    Bezlepkové celozrnné obiloviny

    Hnědá rýže (natural), jáhly (proso), pohanka, quinoa, amarant, oves (oves bývá zařazen mezi lepkové obiloviny kvůli zvýšenému riziku kontaminace lepkem při pěstování a zpracování). Bezlepkové obiloviny obsahují množství živin a vlákniny, a neobsahují lepek, který může poškozovat střevní stěnu, narušovat vstřebávání živin a vychylovat funkci imunitního systému a štítné žlázy. Dostatek vlákniny a polysacharidů s nízkým glykemickým indexem pomáhá zabránit vzniku inzulínové rezistence a syndromu polycystických ovarií (PCOS).

    Lepkové celozrnné obiloviny - špalda, kamut, žito

    obsahují méně lepku, více živin a vlákniny než klasická bílá pšeničná mouka.

    Med

    Obsahuje esenciální aminokyseliny, minerály, stopové prvky a enzymy, které podporují plodnost a správnou funkci imunitní. Dále obsahuje vitaminy A, C, některé vitaminy skupiny B (B1, B2, B6, B12), vitamin D, K, E, minerály vápník, draslík, fosfor, hořčík, sodík, křemík, železo. Med podporuje činnost vaječníků.

    Třtinová melasa

    Výborný zdroj železa, vápníku a dalších stopových prvků, nemá však vyvážený poměr měď: zinek (obsahuje nadbytek mědi, která má proestrogenní působení), proto při konzumaci dbejte na kompenzaci jinými potravinami a výživovými doplňky s obsahem zinku.

    4) Ovoce a zelenina

    Avokádo

    Dobrý zdroj nenasycených MK a vitamínu E, který podporuje plodnost mužů i žen, zlepšuje tvorbu vajíček a spermií, pomáhá regulovat ovulaci a napomáhá tvorbě plodného hlenu.

    Česnek

    Obsahuje hodně selenu, který zlepšuje mužskou potenci a plodnost, a snižuje cibule, cesnakriziko potratu. Vitamin B6 pomáhá regulovat hormonální hladiny a podporuje imunitní systém. Česnek má také antimykotické a antibakteriální účinky (přírodní antibiotikum).

    Cibule

    Antibakteriální účinky, vysoký obsah síry, chrómu, selenu a vitamínu C. Doporučuje se hlavně na zlepšení mužské plodnosti. Cibule je také velmi dobrý zdroj fruktooligosacharidů, které podporují růst zdravé střevní mikroflóry. Sulfidy napomáhají snižovat krevní tlak a "špatný" cholesterol, a snižují riziko rakoviny.

    Červená řepa

    Vysoký obsah karotenoidů (provitamín A) a kyseliny listové. Pročišťuje krev, pomáhá harmonizovat hladinu estrogenů, chrání vaječníky před tvorbou hormonálních cyst. Červená řepa také pomáhá zlepšit hospodaření s energií, prokrvení a okysličení organismu, tedy i reprodukčních orgánů. Konzumace červené řepy zlepšuje kvalitu výstelky děložní, čímž zvyšuje šanci na uchycení zárodku. K pozitivním účinkům červené řepy patří zmírnění menstruačních bolestí, pročištění krve, detoxikace jater, zlepšení kvality pokožky a vlasů, doplnění živin jako železo a kyselina listová. Ženy s cukrovkou a syndromem polycystických vaječníků (PCOS) také potěší, že červená řepa snižuje inzulínovou rezistenci (zvyšuje citlivost buněk na inzulín).

    Dýně (Hokkaidó a jiné dýně s oranžovou dužinou vhodné pro tepelnou úpravu

    Vysoký obsah karotenoidů (provitamín A), vitaminu C a vlákniny. Dýně podporuje správnou funkci imunitního systému, a má blahodárný účinek na slezinu, která je z hlediska TCM důležitá pro plodnost.

    Goji

    Vysoký obsah karotenoidů (provitamín A), vitamin C. Bobule goji zlepšují libido, prokrvení organismu a podporují energii ledvin, která je důležitá pro plodnost. Goji také podporují imunitu.

    Mrkev

    Obsahuje vápník, draslík, vitamin C, vitaminy skupiny B a má vysoký obsah karotenoidů (provitamín A). Chrání DNA před poškozením volnými radikály, a má blahodárný účinek na slezinu, která je z hlediska TCM důležitá pro plodnost. Mrkev obsahuje Glutathion, který napomáhá detoxikační funkci jater.

    Rajčata

    Spolu s červeným (vodním) melounem jsou jedinečným zdrojem lykopenu, který podporuje tvorbu spermií.

    Schizandra

    Vitamin A, C, chrom, fosfor, hořčík. Schizandra podporuje imunitu, chrání před radiačním poškozením, podporuje energii plic, ledvin a jater.

    Špenát a jiná listová zelenina

    vysoký obsah vlákniny, chlorofylu a kyseliny listové, která je nezbytná pro tvorbu zdravých vajíček a spermií, v tehtenstve chrání před vznikem defektů neurální trubice plodu. Obsahuje také železo a vitamín C.

    5) Semena a ořechy

    Černý sezam

    Podporuje čchi (energii) ledvin, která je z hlediska čínské medicíny důležitá pro plodnost. Pomáhá zmírnit nadměrné menstruační krvácení a krvácení v těhotenství.

    Dýňová semínka

    Vysoký obsah zinku, vápníku, Omega-3 NMK - vhodné zvláště pro muže, podporují mužskou plodnost a chrání zdraví prostaty.

    Lněná semínka

    Zdroj Omega-3 NMK a lignanů, které pomáhají zlepšit hormonální rovnováhu ve prospěch progesteronu, u žen podporují tvorbu plodného hlenu.

    Mandle

    Zdroj vápníku, hořčíku, vitamínů skupiny B, vitaminu E. mandle pomáhají chránit buňky před poškozením volnými radikály, takže podporují tvorbu zdravých vajíček a spermií. Ideálně konzumujte po namočení cca. 4 hodiny ve vodě a oloupané.

    Ostropestřec mariánský

    Pomáhá regenerovat a detoxikovat játra, napomáhá metabolizovat nadbytečné estrogeny.

    Vlašské ořechy

    Zdroj Omega-3 NMK, vápníku, vitamínu E, podporují čchi (energii) ledvin, která je z hlediska čínské medicíny důležitá pro plodnost.

    6) Koření

    Kurkuma (složka kari)

    Detoxikační účinky, zlepšuje hormonální rovnováhu ve prospěch progesteronu.

    Pískavice řecké seno (složka kari)

    Afrodiziakální účinky, zahřívá obličky.

    Skořice

    Vysoký obsah antioxidantů, podporuje čchi ledvin, zahřívá.

    Medvědí česnek

    Několikanásobně účinnější než kuchyňský česnek, má antimykotické a antibakteriální účinky (přírodní antibiotikum), detoxikuje organismus.

    Zázvor

    Antivirotické účinky, afrodiziakální účinky, zahřívá ledviny.

    7) Nápoje

    Citronová šťáva

    Detoxikační účinky, podporuje funkci jater, doplňuje vitamin C, pomáhá ředit krev.

    Červené víno

    Obsahuje silné antioxidanty quercetin a resveratrol, resveratrol je specifická sloučenina s fytoestrogénnym charakterem, podporuje tvorbu testosteronu, odbourává nadměrné estrogeny, snižuje krevní tlak.

    8) Jiné přípravky

    Sušená šťáva ze zeleného ječmene

    Má detoxikační a regenerační účinky, Zelený jačmeňpodporuje krvetvorbu, zlepšuje imunitní funkce. Vynikající zdroj kyseliny listové, železa, hořčíku, draslíku, fosforu a zinku. Obsahuje také bioaktivní látky - enzymy.

    Sladkovodní řasy Chlorella a Spirulina

    Řasy Chlorella a Spirulina mají Detoxikační účinky (odstraňování chemikálií a těžkých kovů včetně rtuti), pročistí krev, regenerují játra, podporují správnou funkci imunitního systému, mají vysoký obsah železa, vápníku, hořčíku, betakarotenu, chlorofylu, chrom, vitamin B12 (spirulina) a dalších živin.

    Mateří kašička

    Zlepšuje kvalitu vajíček a spermií, podporuje hormonální rovnováhu, vynikající zdroj minerálů a stopových prvků. Zdroj kyseliny pantotenové a kyseliny 10-hydroxy-2-decenové.

    MACA

    Podporuje libido, zvyšuje tvorbu estrogenů, pomáhá při slabé menstruaci a anovulace. Není vhodná pro estrogen dominantní ženy s endometriózou, vaječníkových cyst, nádory citlivými na estrogeny a pod.

    Co říci na závěr?

    Při výběru preferujte potraviny v biokvalitě, které mají obvykle vyšší obsah účinných látek, a neobsahují zbytky antibiotik, pesticidů, herbicidů, konzervantů a jiných škodlivých přísad. Víte o nějaké superpotravině podporující plodnost, kterou jsme neuvedli? Napište nám do diskuze pod článkem a my seznam aktualizujeme.